Bitcoin'de Yeni Rekor: 12 Bin Doları Da Aştı
Bitcoin'de Yeni Rekor: 12 Bin Doları Da Aştı
Firmalar sadece yasal zorunluluk nedeniyle yıllık rutin bağımsız denetim
yaptırmazlar. Yurt içinden veya dışından fon sağlamak için firmalar bağımsız
denetime ihtiyaç duyabilirler. Çünkü kredi verenler kredi vermek için firmaların
bağımsız denetimden geçmiş mali tablolarını talep ederler.
Şirket birleşmelerinde ya da satın almalarında, sağlıklı karar verebilmek için,
birleşen ya da satın alınan şirketin mali tablolarının bağımsız denetimden
geçmesi istenir.
Halka arzlarda halka arz edilecek firmanın mali tablolarının bağımsız denetimi
yapılır.
Bunların dışında; ortaklara, yatırımcılara ya da yöneticilere mali tabloların
tamamı, bir kısmı ya da bazı hesaplar hakkında bilgi vermek için özel amaçlı
denetimler de yapılabilir.
6102 Sayılı TTK’nın denetime ilişkin hükümlerine göre bağımsız denetim
yaptırmamanın sonuçları şunlardır;
- Denetime tabi olanlar, hazırlanmış olan finansal tablolarının denetimden geçip
geçmediğini, denetimden geçmiş ise denetçi görüşünü ilgili finansal tablonun
başlığında belirtilmek zorundadır. Bu hüküm, yönetim kurulunun yıllık faaliyet
raporu için de uygulanmaktadır.
- Denetime tabi olduğu hâlde, denetlettirilmemiş finansal tablolar ile yönetim
kurulunun yıllık faaliyet raporu, düzenlenmemiş hükmündedir.
- Finansal tabloların düzenlenmemiş sayılması, mali tabloların genel kurul
tarafından incelenmesi, tartışılması ve ibrası yapılamamasına neden olur.
Finansal tabloların düzenlenmemiş sayılmasının sonucunda bağımsız denetim
yaptırmayan şirket;
- Kar dağıtamaz,
- Sermaye artıramaz,
- Sermaye azaltamaz,
- Firmanın bağımsız denetime tabi olmasına karşın herhangi bir bağımsız denetçi
ile anlaşılmamasından doğacak zararlardan yönetim kurulu sorumludur.
- Seçilen denetçinin bağımsız denetime tabi şirketlere ait internet siteleri
üzerinden duyurulmaması durumunda Türk Ticaret Kanunun 562. maddesinin 12. bendi
şirket yönetim kurulu üyeleri adli para cezası ile cezalandırılır.
Türkiye’de, tek tek ya da grup firmaları toplamı olarak, belirlenen Aktif
Toplamı, Net Satış Hasılatı ve Çalışan Sayısı kriterlerinden en az ikisini
sağlayan işletmeler bağımsız denetime tabidir. 01.02.2015 tarih ve 29254 sayılı
Resmi Gazete’de yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararıyla söz konusu kriterler şöyle
belirlenmiştir.
Aktif Toplamı : 50 milyon TL ve üstü
Yıllık Net Satış Hasılatı : 100 milyon TL ve üstü
Çalışan Sayısı : 200 ve üstü
Bağımsız denetime tabi olma şartı belirlenirken, bağımsız denetimi yapılacak
yıldan önceki iki yılın mali tabloları esas alınmaktadır. 2015 yılında bağımsız
denetime tabi olacak firmalar belirlenirken 2013 ve 2014 yılları mali tabloları
esas alınmaktadır. 2013 ve 2014 yıllarında üst üste iki yıl yukarıdaki 3
kriterden en az herhangi ikisini sağlayan şirketler 2015 yılında bağımsız
denetime tabi olmaktadır.
Bağımsız denetim; finansal tablo ve finansal bilgilerin, finansal raporlama standartlarına uygunluğu ve doğruluğu hususunda, makul güvence sağlamak, yeterli ve uygun bağımsız denetim kanıtlarını elde etmek, denetim standartlarında öngörülen gerekli bağımsız denetim tekniklerini uygulayarak defter, kayıt ve belgeler üzerinden denetlenerek rapora bağlanması şeklinde ifade edilebilir.
Tedbirler Yönetmeliği'nin 6 ncı maddesine göre, gerçek kişilerde sürekli iş
ilişkisinde beyan edilen adresin doğruluğu herhangi bir kamu tarafından verilen
belge üzerinden yapılabilmektedir.
Dolayısıyla, vergi daireleri tarafından verilen vergi levhasının kamu kurumu
tarafından verilen belge kapsamında değerlendirilmesi mümkün olup, vergi levhası
müşterinin beyan ettiği adresin teyidinde kullanılabilecektir.
Diğer taraftan vergi levhalarının, geçerli döneme ait olması ve üzerinde yazılı
adresin müşterinin geçerli ve en son adresi olması kaydıyla, gerçek kişi
müşterinin adres teyidi bakımından geçerli belge olarak kullanılabileceği
tabiidir.